Rok 2015 priniesol na bankovom trhu viacero zmien a zaujímavých udalostí. Celkovo sa banky na Slovensku v roku 2015 výrazne posunuli najmä v oblasti digitalizácie svojich služieb. Svoje mobilné aplikácie a distribučné kanály inovovala takmer každá banka. Dokonca aj tradiční hráči ako Slovenská sporiteľňa, VÚB banka a Sberbank Slovensko boli tento rok mimoriadne aktívni v tejto oblasti.
A čo nás zaujalo v roku 2015 najviac?
25. narodeniny Tatra banky v znamení inovácií
Vo februári uviedla Tatra banka na trh novú mobilnú aplikáciu, ktorou si upevnila postavenie inovačného lídra. Služby a funkcionality, ktoré klientom prináša sú užitočné a štýlové. Výber hotovosti z bankomatu pomocou mobilnej aplikácie komunikovala banka počas celého roka. Svoje 25. narodeniny oslávila Tatra banka novými inováciami, ktorými vylepšuje svoj digitálny servis.
mBank s 250 000 klientmi
Tento rok sa podarilo online banke pokoriť hranicu 250 000 klientov a otvoriť pobočku novej generácie v nákupnom centre Eurovea. Úspešný rok zakončuje táto online banka kampaňou mBenefity a spustením mobilnej aplikácie pre operačný systém Windows Phone.
Podľa informácii z viacerých spravodajských portálov plánuje mBank vytvoriť na slovenskom trhu strategické partnerstvo so spoločnosťou Orange, podobne ako v Poľsku.
Cenoví vyzývatelia na hypotekárnom trhu
Prima banka, ktorá sa pustila do agresívneho súboja o klienta Slovenskej sporiteľne a VÚB banky, ťažila dlhé obdobie z jednoduchej ponuky úveru a jasnej komunikácie benefitu. V jesennom období znížila Slovenská sporiteľňa úrokové sadzby na úroveň Prima banky, ktorá opäť potrebuje vymyslieť a uviesť novú výhodu, ktorou dokáže získať klientov tradičných bánk.
Tradiční hráči by mali zbystriť pozornosť aj na svoju digitálnu konkurenciu. mBank nie je významným hráčom na trhu financovania bývania, no má predpoklady na to, aby dokázala k sebe pritiahnuť najmä mladých, digitálne orientovaných klientov, ktorí budú svoj úver refinancovať prvýkrát.
Akvizície a fúzie
Slovenský trh v bankovom sektore je málo konsolidovaný. Popri niekoľkých silných hráčoch pôsobia aj menšie banky, ktoré sa snažia rásť organicky, aj keď priestor je limitovaný. Rakúska skupina RBI predala tento rok svoju online banku ZUNO. Novým majiteľom ZUNO sa stal ABH Holding, ktorý patrí do skupiny Alfa Group.
V decembri bola v médiách uverejnená aj správa o predaji Sberbank Slovensko, ktorý ešte musí schváliť Protimonopolný úrad SR a regulátor. Banku by mala získať investičná skupina Penta, ktorá na Slovensku vlastní Privatbanku a Prima banku. Táto akvizícia poskytne skupine viacero možností rozvoja svojich aktivít vo finančnom sektore.
Po zhrnutí zmien a udalostí očakávame, že výsledok hospodárenia bankového sektora na Slovensku sa zlepší. Veľkí hráči predpovedajú vysoký nárast ziskov, čo vytvorí priestor na nové investície a rozvoj, z čoho by mal konečnom dôsledku profitovať aj zákazník.