ZAUJÍMAVÉ TRENDY MENIACE SVET AUTOMOBILOV

Hovorí sa, že každá doba má svoje špecifiká. Špecifikom tej súčasnej sú zmeny, zmeny dejúce sa nepretržito a rýchlejšie ako kedykoľvek predtým. I zmeny v automobilovom priemysle v posledných rokoch nabrali na tempe. Predstavme si očakávané a zaujímavé zmeny v tomto odvetví na najbližšie obdobie.

 

Auto ako služba

Každý produkt, ktorý je možné odoberať sa definuje ako služba. Počúvanie hudby prostredníctvom cloudových riešení alebo pozeranie filmov cez Netflix.

Tento fenomén začína ovplyvňovať aj automobilový svet. Namiesto leasingu, ktorý dáva možnosť po určitej dobe vozidlo vlastniť, si začínajú ľudia vyberať dlhodobý prenájom, známy aj ako operatívny leasing. Spoločnosť Audi investuje viac do služieb mobility ako do vývoja nových modelov. Značka Volvo na výstave v Los Angeles nepredstavila žiadne auto, naopak hovorila o zdieľaní služieb.

Nová značka na slovenskom trhu, ZhiDou, v spolupráci s mestom Košice spustila elektrický carsharing. Používatelia pomocou aplikácie majú možnosť vidieť najbližšie vozidlo, ktoré je možné si zarezervovať na 20 minút. Na odomknutie je potrebná opäť aplikácia s PIN kódom.

 

Route Ecology – cesta ekológie

Druhý jav, ktorému podlieha moderný automobilový priemysel je možné opísať ako zmenu smerovania na cestu ekológie v kontexte prevádzky vozidiel. Ide predovšetkým o známe, i kauzami opradené,  obmedzenia emisií výfukových plynov a škodlivých látok do ovzdušia autami so spaľovacími motormi, teda ekologický rozmer v kontexte prevádzky vozidiel.

Ďalším nemenej populárnym aspektom rastúceho významu ekológie v automobilovom priemysle, je stále vyspelejšia samotná výroba vozidiel poháňaných hybridným alebo elektrickým motorom. Obidva typy výrazne pomáhajú pri ochrane životného prostredia. Inými podobnými vozidlami, môžu byť tie, ktoré poháňajú vodíkové agregáty alebo ekologické palivá.

 

Graf č.1: Počet predaných elektrických modelov na Slovensku za rok 2018

Zdroj: Tesla Magazín, vlastné spracovanie dát

 

100 ľudí, 100 chutí... alebo modelov?

Nespochybniteľne rastúcim trendom je rozmanitosť ponuky modelov, pozorovateľnej u väčšiny výrobcov. Automobilový priemysel, podobne ako väčšina iných odvetví, podlieha trendom v nákupnom správaní a tlaku zákazníckych preferencií.

V prípade auto-moto sa zdá, že značky, ktoré boli predtým známe vďaka výrobe konkrétneho typu vozidla, teraz ponúkajú oveľa rozmanitejšiu škálu vozidiel. Príkladom je značka Porsche, ktorá tradične vyrába športiaky. Teraz má však v ponuke aj mestské SUV. Alfa Romeo, je na tom rovnako, len nedávno zaradila do ponuky SUV Stelvio.

Podobný fenomén sa týka aj iných výrobcov, preto je ich ponuka z hľadiska šírky portfólia čoraz viac podobná. Tohto trendu sa plne chopila Škoda, ktorá síce z ponuky vylúčila Rapid, ale nahradila ho Scala. Značka z Mladé Boleslavy však do svojho portfólia pridala ďalšie novinky ako Karoq, Kodiaq alebo najnovšie komunikovaný Kamiq.

 

Dohodneme sa?

Súčasné automobilky postupne podliehajú trendu známemu aj v iných odvetviach. Mnoho korporácií z rôznych dôvodov, ale určite čoraz viac, nakupujú iné spoločnosti, či sa s nimi zlučujú, prípadne uzatvárajú dohody o vzájomnej kooperácii za určitým konkrétnym cieľom. Zaujímavým príkladom je odkup značky Opel a Vauxhall francúzskym koncernom PSA. Po dobu skoro 90 rokov bol Opel vo vlastníctve General Motors, ktorý sa rozhodol ponuku PSA prijať za 2,2 miliardy dolárov.

Ďalším príkladom je čerstvo podpísaná dohoda o spolupráci medzi Volkswagen Group a Ford Motor Company, ktoré sa zaviazali vzájomne spolupracovať na vývoji vozidiel.

 

Na prvom mieste je bezpečnosť - aj ľudí mimo posádky

Smerom zmien, ktorými sa súčasné automobilky tiež riadia, je veľmi rýchla implementácia nových technológií, a to najmä v oblasti bezpečnosti. Ešte v 20.storočí boli zmeny v tejto oblasti pomerne pomalé, novinky sa objavili raz za niekoľko rokov. V súčasnosti, takmer každý rok nachádzajú komerčné využitie nové technologické riešenia na zvyšovanie bezpečnosti.

Bežným príkladom je udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu, parkovací asistent, systém varovania pred prekážkami na ceste, nočné videnie. Do tejto skupiny patria aj prvky, ktoré upozorňujú vodiča na rušivé príznaky vo fungovaní zariadení pod kapotou. To všetko vedie k zvýšeniu úrovne bezpečnosti jazdy.

Ako je vidieť, automobilové odvetvie sa v dnešnej dobe mení veľmi rýchlo. Vo všeobecnosti, pokiaľ sa zmeny týkajú zvyšovania efektivity, podpore a rozvoju technologického pokroku a inovácií, ochrany životného prostredia, zvyšovania bezpečnosti a orientácii na zákazníka -  ide o vývoj tým správnym smerom. 

 

Agentúra MARKET VISION SLOVAKIA pôsobí na slovenskom trhu od roku 2005 a v rámci poskytovaných služieb sa špecializuje na oblasti Mystery Shoppingu, Competitive intelligence a Customer Intelligence. Projekty realizuje pravidelne v odvetviach ako sú poisťovníctvo, bankovníctvo, automotive, telekomunikácie, maloobchod a to tak na Slovensku, v Českej republike ako aj v iných krajinách CEE.

 

Viac informácii o našich službách v oblasti Competitive intelligence vám poskytne:

Kristína Čunderlíková, project executive, kristina.cunderlikova@marketvision.sk 

 

[1]https://blog.caasco.com/automotive/top-trends-in-vehicle-safety-features...

[2]https://auto.sme.sk/c/20818714/pavel-silha-ako-sa-zmeni-opel-po-kupe-psa...

[3]https://auto.sme.sk/c/22029776/ford-a-volkswagen-budu-spolupracovat-pri-...

[4]http://www.startek.com/news/new-trends-automotive-industry-love-hate

[5]https://techbox.dennikn.sk/sharengo-kosice-uz-coskoro-budu-mat-vlastny-e...

[6]https://www.teslamagazin.sk/elektromobily-plug-in-hybridy-pocet-slovensk...

[7]https://www.weforum.org/agenda/2019/01/3-autonomous-vehicle-trends-to-fo...